Endoprotezy kolana i biodra szansą na lepsze życie

Wiek, niewłaściwy tryb życia, czy też uwarunkowania genetyczne powodują, że dość duża liczna osób cierpi na chorobę zwyrodnieniową stawów. Dla wielu z nich ratunkiem na odzyskanie sprawności szansą na normalne życie jest endoproteza stawu. Do najczęściej wykonywanych zabiegów ortopedycznych w leczeniu zwyrodnienia jest alloplastyka stawu biodrowego oraz stawu kolanowego. W naszym gabinecie ortodontycznym od lat wykonujemy zabiegi endoprotezoplastyki. Wiele osób zgłaszających się do nas na zabieg nie jest do końca przekonanych w słuszność podjętej decyzji o operacji. W dzisiejszym wpisie dołożymy starań, aby rozwiać wszelkie wątpliwości, drzemiące w głowach naszych pacjentów, czy endoproteza kolana/ stawu biodrowego są szansą na lepsze życie?

Na czym polega zabieg endoprotezoplastyki?

Endoprotezoplastyka nazywamy zabieg wszczepienia sztucznego stawu kolanowego albo biodrowego w miejsce zniszczonego stawu. Jest to poważna operacja, wiąże się z dość dużą ingerencją w układ kostny, strukturę kości i tkanek miękkich chorego, ale pozwala skutecznie poprawić jakość życia i osób, których tradycyjne formy leczenia zwyrodnienia stawu nie dały zadowalających efektów. Decyzja o poddaniu się zabiegowi endoprotezy kolan to początek dość długiego procesu przygotowawczego, w którym u pacjenta dążymy do wyeliminowania, ustabilizowania innych chorób celem umożliwienia przeprowadzenia zabiegu endoprotezoplastyki.

Czym są endoprotezy?

Endoproteza to sztuczny staw, który pomaga poprawić jakość życia pacjenta w przypadku odczuwania:

• przewlekłego bólu w stawach biodrowym lub kolanowym, nawet po podaniu środków przeciwbólowych,

• znacznego ograniczenia ruchomości stawów,

• poważnych trudności z wchodzeniem po schodach (schodzeniem ze schodów),

• znacznych trudności ze wstawaniem z pozycji siedzącej.

Wszczepiany sztuczny staw produkowany jest t różnego rodzaju stopów tytanu, tolerowanych przez organizm ludzki. To, jaki rodzaj implantu wybierzemy, każdorazowo uzależniamy od kilku czynników, takich jak wiek pacjenta, stan ogólny jego zdrowia, stopień zaawansowania zmian zwyrodnieniowych. Możemy zastosować endoprotezy częściowe lub całkowite. Jedno co możemy zagwarantować, to fakt, że jakość życia po zabiegu endoprotezoplastyki ulegnie na pewno poprawie.

Jakie korzyści niesie za sobą zabieg endoprotezy?

Pewność, że ulegnie poprawie stan zdrowia pacjenta, a raczej poprawi się jakość jego dotychczasowego życia, wynika z możliwości, jakie daje nam nowoczesna medycyna w obszarze leczenia operacyjnego zwyrodnień. Od lat nie musimy opierać się na standardowych implantach ogólnych. Stopień deformacji w stawach i każdego pacjenta jest inny, rozwiązania ogólne zatem nie spełnią oczekiwań ani pacjenta, ani zespołu operacyjnego. Możliwość indywidualnego zaprojektowania i wykonania implantu pozwala pacjentowi odzyskać sprawność ruchową bez odczuwania przeszywającego bólu. Poprawia się nie tylko ruchomość w stawie objętym zabiegiem, ale również stabilność stawu.

Zabieg endoprotezoplastyki pozwala przywrócić właściwą postawę ciała, wyeliminować szereg dolegliwości pobocznych związanych ze zwyrodnieniem stawu kolanowego czy też biodrowego jak:

• bóle kręgosłupa w docinku lędźwiowym,

• cierpnięcie pleców,

• bóle mięśni szyi i pleców.

Podstawową korzyścią odczuwaną przez pacjentów po endoprotezie stawu kolanowego lub biodrowego jest możliwość życia bez bólu. Poddanie się dodatkowej rehabilitacji po zabiegu endoprotezoplastyki sprawia, że chorzy nie tylko nie odczuwają dolegliwości bólowych, czy ograniczeń w poruszaniu, jakie mieli przed zabiegiem, ale również mogą wrócić do takich aktywności ruchowych jak:

• pływanie,

• spacerowanie,

• jazda na rowerze,

• jazda na nartach.

Wszystko zależy jednak od postawy pacjenta, jego świadomości i chęci współpracy z lekarzem i terapeutami, a także stanu przedoperacyjnego (stopnia degeneracji stawu).

Endoprotezy kolana i biodra szansą na lepsze życie