Sposoby ortopedycznego leczenia kolan po urazach

Staw kolanowy to jeden z najbardziej skomplikowanych stawów w ciele człowieka. Podczas ruchu działają na niego bardzo duże siły, co czasem może być przyczyną kontuzji. Osobami szczególnie narażonymi na urazy kolan są osoby aktywnie uprawiające sporty, takie jak np. piłka nożna, siatkówka, koszykówka, bieganie czy jazda na nartach. W każdej z tych dyscyplin wykonywane są dynamiczne ruchy, czasem wykraczające poza fizjologiczny zakres pracy kolana. Jakie urazy kolan przytrafiają się najczęściej i jakie są sposoby ich leczenia?

Jakie są najczęstsze urazy kolan?

Do najczęściej spotykanych urazów kolan możemy zaliczyć:

• skręcenia,
  • uszkodzenia łąkotki,
  • zwichnięcia i złamania rzepki,
  • uszkodzenia więzadeł,
  • zapalenie ścięgna.

Oprócz przedstawionych wyżej urazów częstym problemem, z jakimi zmagają się pacjenci, jest choroba zwyrodnieniowa stawów biodrowych i kolanowych, związana z siedzącym trybem życia.  Specjalistyczna konsultacja ortopedyczna i rozpoczęcie leczenia daje szansę na pozbycie się uciążliwego bólu i problemów z poruszaniem.

Zachowawcze sposoby leczenia kolan

Zachowawczymi sposobami leczenia kolan po urazach są:

• farmakoterapia,
  • rehabilitacja i fizykoterapia,
  • laseroterapia,
  • ultradźwięki.

Operacyjne sposoby leczenia kolan

Kiedy uraz jest na tyle poważny, że nie da się go wyleczyć metodami mniej inwazyjnymi, pozostaje przeprowadzenie zabiegu chirurgicznego. Operacyjne leczenie kolan po urazach jest zalecane wyłącznie w przypadku  wyczerpania możliwości leczenia zachowawczego. Do najczęściej wykonywanych zabiegów stawu kolanowego należą:

• rekonstrukcje więzadeł (krzyżowych i rzepkowo-udowych),
  • szycie łąkotki,
  • artroskopia,
  • chirurgiczne leczenie ścięgna rzepki,
  • endoprotezoplastyka stawów kolanowych.

Gdzie szukać pomocy, kiedy czujemy ból w kolanie?

Uszkodzony staw kolanowy jest przyczyną bólu i może powodować poważne problemy z poruszaniem się. Jeśli czujemy, że nasze kolana nie pracują tak, jak powinny, warto odwiedzić gabinet ortopedyczny, np. Specjalistyczny Gabinet Ortopedyczny Kross w Poznaniu, prowadzony przez  specjalistę ortopedę – dr med. Krzysztofa Ruszkowskiego

Sposoby ortopedycznego leczenia kolan po urazach