Choroby zwyrodnieniowe stawów. Przyczyny i objawy

Choroby zwyrodnieniowe stawów są zmianami, które powstają przez nadmierne przeciążenie lub uraz. Nierównomierne obciążenia działające na chrząstkę powodują jej zużycie, a w konsekwencji kości wschodzące w skład stawu ocierają się o siebie. Dolegliwość ta częściej występuje u kobiet i objawia się w wieku 40-60 lat. Nie w każdym przypadku powoduje ograniczenie sprawności, przyjmuje się, że w ok. 15% przypadków jest ona bardziej odczuwalna. W leczeniu choroby należy zgłosić się do specjalisty. W pierwszym kontakcie pomoże nam lekarz medycyny rodzinnej, który zdiagnozuje chorobę i pokieruje w dalszym leczeniu. Na podstawie wywiadu lekarskiego, badań krwi, OB oraz zdjęcia RTG., lekarz może postawić wstępną diagnozę i skierować do lekarza specjalisty. Specjalistami w chorobach zwyrodnieniowych stawów jest ortopeda, reumatolog oraz rehabilitant. Ortopeda zleci wykonanie tomografii komputerowej TK oraz rezonansu magnetycznego RM. W leczeniu choroby zwyrodnieniowej specjalizuje się dr med. Krzysztof Ruszkowski, specjalista ortopedii i traumatologii, z gabinetu Kross Specjalistyczny Gabinet Ortopedyczny. Na wizytę konsultacyjną oraz leczenie można zapisać się do placówki w Jarocinie lub Poznaniu. W przypadku wykonania endoprotezoplastyki stawu biodrowego lub stawu kolanowego lekarz oferuje szybkie terminy realizacji w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Przy rozległych stanach chorobowych, jeśli nie pomagają nieinwazyjne metody leczenia stosuje się endoprotezoplastykę. Metoda ta polega na zastąpieniu elementami z tworzyw sztucznych całości lub części stawu. W przypadku tej metody leczenia powrót do sprawności ruchowej wymaga kilkumiesięcznej rehabilitacji.

Przyczyny problemów

Najczęściej przyczyną niepełnosprawności jest występowanie schorzeń w okolicy stawu biodrowego, kręgosłupa i kolan. Choroba obejmuje jeden lub kilka stawów i objawia się bólem chorego stawu przy wykonywaniu ruchu. Najsilniejszy jest w momencie bezruchu lub w pierwszej fazie wykonywania ruchów, z czasem lekko może ustępować. A także sztywnością, która pojawia się po dłuższym siedzeniu lub leżeniu, oraz ograniczeniem ruchomości – jest to problem z ruchomością stawu, trudniej jest wyprostować lub zgiąć nogę w kolanie. Może się zdarzyć, że dojdzie do zablokowania ruchu w stawie, co jest powodem zanikania mięśni trzystawowych. Do najczęstszych przyczyn choroby zwyrodnieniowej należą nadwaga i otyłość, osłabienie mięśni wokół stawu, czynniki zawodowe w zależności od wykonywanego zawodu – przeciążenie stawu spowodowane dźwiganiem, częstym uginaniem kolan lub wręcz długim klęczeniem, uprawianie sportu wiążące się z częstymi kontuzjami lub urazami oraz zaburzenia budowy stawu. Artroskopia jest to leczenie operacyjne, w zależności od stanu chorobowego lekarz anestezjolog decyduje o znieczuleniu ogólnym lub miejscowym. W przypadku wykonywania zabiegu na kończynach dolnych stosuje się znieczulenie pacjenta od pasa w dół. Najważniejszą zaletą tego zabiegu jest niewielkie nacięcie, co powoduje mniejsze uszkodzenie tkanek oraz szybsze gojenie. Polega na wprowadzeniu do kolan narzędzi oraz kamery co pozwala ocenić uszkodzenia, oraz dokonać rekonstrukcji. Po zabiegu kolano umieszcza się w stabilizatorze, czyli ortezie, nie ma potrzeby unieruchamiania za pomocą gipsu.

Choroby zwyrodnieniowe stawów. Przyczyny i objawy