Czym zajmuje się traumatolog?

Traumatolog – a raczej ortopeda traumatolog to lekarz specjalizujący się w chirurgii urazowej. Zakres jego usług jest szeroki, ale również mocno sprecyzowany, ponieważ dobry traumatolog wykonuję diagnozę, leczy, a następnie rehabilituje osoby cierpiące po urazach lub schorzeniach. Traumatolog oprócz leczenia urazów zajmuje się schorzeniami całego szkieletu, w tym: stawów, mięśni, więzadeł, ścięgien, ich uszkodzeniami i patologiami, do których mogło dojść w wyniku działań mechanicznych – wszelakie zwichnięcia, urazy tkanek miękkich, złamania oraz skręcenia. W przypadku urazów mechanicznych, często leczenie pacjenta obejmuje zabieg lub operację.

Jak diagnozuje traumatolog?

Traumatolodzy diagnozują urazy oraz choroby na podstawie niezwykle ważnej wizyty bezpośredniej w gabinecie, gdzie najlepiej zidentyfikować dolegliwość, jaką ma pacjent. Dodatkowo, w zależności od urazu wykorzystują wcześniej wykonane badania.  W przypadku urazów stawów i kości, lekarz traumatolog wykorzysta badania radiologiczne, w chorobach tkanek ultrasonograf, w wielu przypadkach wykorzystywane są również badania laboratoryjne, rezonans magnetyczny, jak również badanie tomografem.

Kiedy zgłosić się do traumatologa?

Zacznijmy od tego, że skierowanie do traumatologa możemy dostać od lekarza pierwszego kontaktu. Pierwszym alarmem sugerującym, że może być coś nie tak, jest np. ostry ból stawów lub kręgosłupa. Zważywszy na szerokie spektrum leczenia, do traumatologa możemy się zgłosić po złamaniach kończyn, w przypadku nieprawidłowych ruchów stawów oraz innych symptomów utrudniających codzienne funkcjonowanie. Dodatkowo, pacjenci dotknięci osteoporozą, zaburzeniami czucia i napięcia mięśniowego czy ruchowego oraz reumatyzmem znajdą pomoc u traumatologa.

Jakie urazy leczy traumatolog?

Lista zabiegów, które może wykonać traumatolog jest długa. Do popularniejszych urazów i schorzeń należą:

•   haluksy,
  •  łokieć tenisisty,
  •  zapalenie kaletki, kości lub szpiku kostnego,
  • choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • stawy „trzaskające”.

Jeżeli chodzi o zabiegi, to popularnym i niestety czasem koniecznym do wykonania jest zabieg endoprotezoplastyki. Polega on na wszczepieniu sztucznego stawu kolana lub biodra w miejsce wyniszczonego stawu. Jest to duża ingerencja w układ kostny, jak i strukturę tkanek miękkich oraz kości. Dlatego istotny jest dobór odpowiedniego lekarza traumatologa. Przygotowanie do zabiegu często trwa kilka miesięcy i jest zalecane w przypadku zwyrodnień spowodowanych chorobą reumatyczną.

Innym popularnym zabiegiem wśród sportowców wykonywanym przez traumatologa jest artroskopia kolana, zwana również wziernikowaniem stawu kolanowego. Nowoczesna metoda polega na wprowadzeniu do wnętrza stawu kolanowego mikro kamery oraz specjalnych narzędzi w celu naprawy urazu. Osoby mające uszkodzone łąkotki, naderwane lub uszkodzone więzadła czy zwichniętą rzepkę, często wykorzystują ową metodę, ponieważ zabieg trwa od 10 do 30 min, kończy się założeniem lekkich szwów i nie wymaga pobytu w szpitalu.

Wybierając się do traumatologa, należy kierować się dobrymi opiniami, jego dużym doświadczeniem i zaufaniem. Lekarz ten ma za zadanie poprawić jakość naszego życia, dlatego warto wybierać najlepszych.

Czym zajmuje się traumatolog?